Friday, September 3, 2010

رويه امام موسی صدر، اخلاق‌مداری بود



امروز به امام موسي صدر نياز داريم؛ چون در واقع به انسان‌هاي اخلاقي نيازمنديم. جامعه‌ي ما به اخلاق‌مداران نياز دارد تا با اخلاق خود در دل مردم و نخبگان نفوذ داشته باشند. 


عضو معاونت پژوهشي موسسه‌ فرهنگي ـ تحقيقاتي امام موسي صدر، گفت: اخلاق‌مداري، انسان‌محوري و تطابق اين دو مقوله با يكديگر توسط امام موسي صدر، ايشان را به جايگاهي رساند كه امروز مي‌بينيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي فرخيان طي سخناني در همايش «طلوع ناتمام» كه شب گذشته به مناسبت سي‌وسومين سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر در حسينيه ارشاد برگزار شد، تصريح كرد: تاسيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان، تاسيس آموزشگاه پرستاري، تاسيس هنرستان صنعتي جبل‌عامل، تاسيس جنبش امل، تاسيس حركه‌المحرومين و ارتقاي سطح اجتماعي شيعيان لبنان از جمله مهم‌ترين دستاوردها و اقدامات امام موسي صدر در فاصله‌ كمتر از 20 سال حضور در لبنان بود.

وي در ادامه به بيان ويژگي‌هاي امام موسي صدر پرداخت و افزود: امام موسي صدر متعلق به خاندان مشهور و اصيلي بود. او با علوم حوزوي و دانشگاهي به طور همزمان آشنايي داشت. نسبت به منطقه و لبنان از شناخت بالايي برخوردار بود و با درك واقعيات و مقتضيات زماني توانسته بود نسبت متوازني ميان سنت و تجدد برقرار كند. از سوي ديگر ضمن تحمل آراي ديگران به انجام كار تشكيلاتي اعتقاد داشت.

اين عضو معاونت پژوهشي موسسه‌ امام موسي صدر، خاطرنشان كرد: او هيچ‌گاه منصب رسمي در دولت لبنان نداشت اما در ميان سران كشورهاي عرب به قدري صاحب نفوذ بود كه اختلافاتي نظير مناقشات سوريه و مصر، اختلافات مقاومت و مصر و اختلافات ميان ياسر عرفات و سوريه با وساطت او حل شد.

فرخيان، اخلاق‌مداري، انسان‌محوري و تعامل اين دو مقوله با يكديگر را سه ضلع يك مثلث در انديشه و رفتار امام موسي صدر برشمرد و ادامه داد: رويه امام موسي صدر از لحظه‌ ورود به لبنان، اخلاق‌مداري بود. اين امر بايد زاييده نوعي نگرش باشد و اين نگرش، همان جايگاه انسان در انديشه‌ امام موسي صدر است. او يك روحاني كاملا انسان‌مدار است، منتهي نبايد او را اومانيست دانست. نگاه او به كرامت انساني است و انسان‌محوري بنيان تمام رفتارهاي اوست.

وي ميثاق جنبش امل را مانيفست تفكر امام موسي صدر دانست و اظهار كرد: امام موسي صدر از جمله نادر افرادي است كه همان‌طور رفتار مي‌كند كه مي‌انديشد.

اين عضو معاونت پژوهشي موسسه امام موسي صدر، گفت: امروز به امام موسي صدر نياز داريم؛ چون در واقع به انسان‌هاي اخلاقي نيازمنديم. جامعه‌ي ما به اخلاق‌مداران نياز دارد تا با اخلاق خود در دل مردم و نخبگان نفوذ داشته باشند.

منبع : ایسنا

No comments:

Post a Comment