Tuesday, July 22, 2014

احیا شب قدر از زبان امام موسی صدر




تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ. سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ. این نگاره ای که در این سوره به تصویر کشیده شده است، شکوه این شب را تبیین می کند؛ شکوهی که فراتر از ادراک ماست: " و ما ادراک ما لیلة القدر". شبی که ملائکه و روح به امر خداوند به زمین می آیند و شبی که تا صبح در آن سلام و درود است. شب عظیمی است، آن را غنیمت شمارید. بنابر یکی از تفاسیری که گفتیم، شب نزول قرآن است؛ شب مشخص شدن حلال و حرام، شب مشخص شدن همه چیز، شب تشریع الهی و سعادت جاودانگی بشر، شب سلام، سلامی و آرامشی که جز با اجرای احکام الهی حاصل نمی شود، شب قانون الهی و قرآنی. بنابراین، اگراین شب را گرامی و خاطراتش را زنده نگه داشتیم، با این مناسبت پیوند می خوریم و در فضای آن به سر می بریم و عزم و تلاش و همت خود را باز می یابیم تا در این خط باقی بمانیم؛ خط سلام و صلح و خیر و فضیلت، خطی که بر اثر والایی مقام فراتر از ادراک ماست.

گفتیم که شب قدر بر اثر روزه و ریاضت های معنوی شب کمال آدمی است. نیز گفتیم که این شب، شب استجابت دعاست. به هر روی، شبی عظیم است که در آن جلال و عنایت الهی و توجه ربانی چندان در آن است که در دیگر شب ها نیست. نخستین عظمت این شب در کلمه قدر متجلی است. پس از این قرآن از عظمت این شب با این عبارت تعبیر می کند: و ما ادراک ما لیلة القدر. و شبی که برتر از هزار ماه است و شبی که ملائکه و روح به زمین نازل می شوند و شبی که تا سحرگاه همه سلام و درود است. این همه وصف و نتایج به سبب جایگاه این شب است. پس احیا و قدر دانستن این شب سودمند و ضوری است و این اعمال سبب بازگرداندن درک و نشاط و شور دینی در امت است. از همین رو، پیامبر اسلام احیای این شب را از برترین اعمال دینی می داند و دعا در این شب از پر فضیلت ترین کارهاست. اما وقتی از پیامبر پرسیدند که آیا عملی هست که برتر از دعا در این شب باشد؟ پیامبر پاسخ داد که طلب دانش در این شب برتر از دعاست. این را برای جوانانی می گویم که دانش می اندوزند تا بدانند که درسشان و تعلمشان برتر از دعاست، زیرا دعای حقیقی در علم است.
برای زندگی، ص 284 و 285

No comments:

Post a Comment