Thursday, December 5, 2013

در دفاع از نفوذ ایران در عراق / غرامت معنوی جنگ تحمیلی


در دفاع از نفوذ ایران در عراق /
غرامت معنوی جنگ تحمیلی




این روزها نوری مالکی نخست وزیر عراق در تهران است و با مسوولان کشور از جمله رهبری و ریاست جمهوری دیدار کرده است.
خوشحالم از اینکه می بینم بعد از جنگ تحمیلی و گذار از دوران جنایتکار بزرگ منطقه، صدام حسین، همکنون ایران و عراق به چنین سطحی از رابطه رسیدند که به قول دوستی، محترمانه اش میشه گفت عراق متحد ایران است.

اهمیت استراتژیک و تاریخی روابط دوجانبه ی ایران و عراق بر کسی پوشیده نیست، چرا که از زمان ساسانیان تا زمان قاجار، و اوایل پهلوی، نزدیکی ویژه ای بین مردم ایران و عراق امروزی وجود داشته است و چه بسا پیش از مطرح شدن تعاریف مدرن از کشور و مرز رسمی، مردم ایران و عراق یک ملت بوده اند. در زمان ساسانیان، پایتخت حکومت ایران در مداین بود و همچنین در دوران پس از اسلام، چنانچه از حکایات و روایات بر می آید، بسیاری از مردم ساکن عراق امروزی، به زبان فارسی سخن می گفته اند.
همچنین در تاریخ معاصر ایران، عراق به دلیل اینکه مدفن امامان شیعه بوده است، از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. به ویژه رابطه ی حوزه های علمیه ی قم و نجف، و رفت و آمد علما بین دو کشور.
ولی فارغ از همه ی این مسایل، نفوذ ایران در عراق، برای شخص من، معنای دیگری هم دارد.
ایران باید در عراق نفوذ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی داشته باشد و باید در این راه بسیار تلاش کند. این نفوذ در عراق، غرامت معنوی جنگ تحمیلی برای مردم ماست. برای مردمی که هشت سال جنگ هشت ساله را با جانفشانی عزیزانشان و با موشک باران شهرهایشان با پوست و گوشت احساس کردند. این حق مردم شهیدپرور و مقاوم ماست، حق مستضعفین ماست و حق خانواده های شهدا و ایثارگران است، که بر گردن مسوولان کشور است که بدانند نفوذ همه جانبه در عراق، غرامت معنوی آن دوران مقاومت و پایداری است، و مصداق جهاد است.
ولی باید به مسوولان کشور همیشه گوشزد کرد که غرامت مالی جنگ را فراموش نکنید. عراق غرامتی سنگین به ملت ایران بدهکار است.

مهدی شادکار
۱۴ آذر ۱۳۹۲




No comments:

Post a Comment