Thursday, July 18, 2013

وای بر نمازگزاران! کدام نمازگزاران؟




در قرآن کریم آمده است: «فَوَیلٌ لِّلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یرَاؤُونَ * وَیمْنَعُونَ الْمَاعُونَ؛ » [ماعون، 4_7] 

آیا می‏دانید در احادیث و در تفسیر این آیات چه آمده است؟ قرآن کریم می‏خواهد بگوید: نماز به تنهایی کافی نیست. وای بر نمازگزارانی که نسبت به نماز غافل و سهل‏انگارند. وای بر کسانی که نماز می‏خوانند ولی به نماز بی‏توجهی می‏کنند و آن را کوچک می‏شمارند و حتی آن را از یاد می‏برند. کسانی که در نمازشان ریا می‏کنند نیت‏َشان نادرست است. آنان برای خدا نماز نمی‏خوانند. وای بر آنان. گروه سومی که وای بر آنان است، کسانی هستند که نماز می‏خوانند ولی از دادن زکات و احسان به فقیران خودداری می‏کنند؛ یعنی اگر همسایه‏شان به ظرفی یا مالی یا وسیله‏ای نیاز داشت، از برآورده کردن آن خودداری می‏کنند.
چگونه ممکن است انسان نماز بخواند و احساس کند که بنده خداست و همسایه‏اش نیز برادر او و بنده خداست ولی درد و رنج و نیاز او را درک نکند و از کمک به او دریغ کند؟ این غیر ممکن است.

منبع : کتاب مسیرة الامام السید موسی الصدر، ص 305 تا 308 
بخشی از سخنان امام موسی صدر در شرح دعای ماه شعبان و آمادگی برای ماه مبارک رمضان مترجم: احمد ناظم

2 comments:

  1. با سلام خدمت مسئول این وبلاگ
    از اینکه به یاد امام موسی صدر و پیگیر سخنان ایشان هستید متشکرم ولی سوالی که بنده نمی توانم پاسخ آن را بیابم این است که چگونه افکار و منش و سلوک امام موسی را با اخلاق و عرفان دکتر سروش کنار هم جمع نموده اید ؟
    اگربه سخنان و عقاید و افکار دکتر سروش اعتقاد دارید پس چرا دم از امام موسی صدر می زنید اسم وبلاگ خود را مسیح لندن و یا سروش مسیح گذاشته و به ترویج افکار ایشان بپردازید ولی اینکه شخصیتهای محبوبی چون امام صدر و دکتر چمران را تابلو قرار می دهید و در تحت نام ایشان و در لوای آنها به طور غیر مسقیم افکار کسانی چون سروش را معرفی و تبلیغ می کنید این عمل را خود قضاوت نموده و یا قضاوت آن را با خوانندگان منصف و اهل مطالعه این وبلاگ قرار دهید؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    حال شما از سه حال خارج نیست یا امام موسی را درست نمی شناسید و یا دکتر سروش را و یا هر دورا
    پس توصیه بنده اینست که ابتدا هر یک را درست بشناسید بعد ببینید اجتماع و ترویج ضدین در یک صفحه وبلاگ امکان پذیر است یا نه
    لعلکم تفکرون و لعلکم تذکرون

    ReplyDelete
    Replies
    1. خدمت این دوست عزیز ناشناس سلام عرض می کنم.
      به ایشان توصیه می کنم از همین وبلاگ و از منابع دیگر تلاش کنند امام موسی صدر و شهید چمران را بهتر بشناسند به ویژه در دوران زندگی این عزیزان در لبنان.
      باید بدانید که امام موسی صدر از دوستان نزدیک معلم شهید دکتر علی شریعتی بود و امروز هم خانواده های آن بزرگواران روابط بسیار نزدیک باهم دارند. می دانید که تبلیغات رسمی کشور در سالهای گذشته بر علیه دکتر شریعتی چقدر مخرب بود.
      به نظر می رسد شما تحت تاثیر تبلیغات و ضد تبلیغات بر علیه دکتر سروش هستید. راه حل ساده تر این است که سخنرانی های اخلاق عارفان دکتر سروش را بشنوید و سپس قضاوت کنید.
      دکتر سروش از بزرگترین متفکران نو اندیش مسلمان است و بنده شخصا ارادت خاصی به ایشان دارم. همچنان که این ارادت، اصطکاکی با ارادت من به امام موسی صدر و دکتر چمران ندارد.
      موفق و پیروز باشید

      Delete